Mulți români își doresc să consume produse naturale, cultivate în grădinile țăranilor, și nu cele de import, pline de chimicale.
De aceea, când văd la marginea drumurilor naționale oameni care vând fructe și legume din propria recoltă, sunt tentați să cumpere, crezând că fac o afacere bună. Însă, în spatele acestei imagini idilice se ascunde o mare escrocherie.
Potrivit sociologului Alfred Bulai, invitat la emisiunea ”Nod în Papură”, majoritatea celor care vând produse proaspete la poarta lor nu le cultivă deloc, ci le cumpără de la supermarketuri sau de la distribuitori.
Apoi, le expun frumos în lădițe sau în plase, profitând de naivitatea clienților. Astfel, aceiași cartofi, mere sau pere se regăsesc la toți gospodarii din sat, fără să aibă nicio legătură cu pământul pe care îl lucrează.
Sociologul a atras atenția asupra faptului că este imposibil ca un țăran să aibă zeci de feluri de fructe și legume în curte, pentru că ar trebui să aibă plantații mari pentru fiecare soi. De asemenea, el a dat exemplul unui vânzător care avea cârnați bio și pepeni, care a recunoscut că pepenii sunt de la supermarket, iar cârnații sunt din curte.
Sociologul a criticat lipsa de protecționism din partea autorităților, care ar trebui să verifice proveniența produselor și să sancționeze pe cei care îi înșală pe consumatori. El a îndemnat cumpărătorii să fie mai atenți și să nu se lase păcăliți de imaginea falsă a țăranului cu mâinile muncite.